چگونه ساعت طلای اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • 2022-12-04

چگونه ساعت طلای اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

طلا فلزی ارزشمند بوده که ممکن است که در بعضی موارد از مصنوعات، طلاهای آب شده، جواهرات و یا… طلای تقلبی به کار ببرند .

یا فلزاتی دیگر همچون مس و یا نقره با آن ترکیب گردد. تشخیص طلا یکی از چالش‌هایی که در خرید طلا مورد توجه قرار می گیرد.

در مواردی ممکن است که فروشندگان، طلای تقلبی را به جای طلای اصل به خریداران بفروشند.

خیلی از افراد جهت تشخیص طلای اصل به سراغ عدد و حروفی که روی طلا حک شده می‌ روند ولی روش‌های خانگی زیادی جهت  شناسایی طلا وجود دارد.

 

تشخیص طلای اصل از روی کد طلا

 

چک کردن کد یکی از ساده‌ ترین روش‌های بررسی اصل یا بدل بودن طلا است. عدد کد می بایست خوانا و واضح باشد. برای اینکه از ارزش و قیمت اصلی فلزی که خریداری شده مطمئن شوید، یک ویرگول پس از رقم دوم عدد حک شده روی آن بگذارید.

عددی که بدست می آید، درصد فلز استفاده شده در آن را نشان می ‌دهد. مثلا در صورتی که روی طلا عدد ۹۲۵ حک شده باشد، یعنی ۹۲.۵ درصد از طلای خالص ساخته شده است.

 

هر مصنوع طلا می بایست یا کد داشته باشد یا یک سری عدد به همراه حروف K، KTیا KP روی آن حک گردد. این اعداد و ارقام در واقع شناسنامه طلا محسوب می شود که ارزش و میزان طلای خالص موجود در آن را مشخص می ‌کنند. اگر مصنوعی این اعداد و حروف را داشت، یعنی تماما از طلا ساخته شده و روکش و بدلی نمی باشد.

 

  • کد مصنوعات طلا۳۷۵۵۰۰۵۸۳۵۸۵۷۵۰۹۱۶۹۵۸۹۹۹
  • کد مصنوعات نقره۸۰۰۸۳۰۸۷۵۹۲۵۹۶۰۹۹۹
  • کد مصنوعات پلاتین۸۵۰۹۰۰۹۵۰۹۹۹

نکتهممکن است روی طلا‌های قدیمی کد مشاهده نشود و این امر به معنی تقلبی بودن آن‌ها نیست. در چنین مواقعی یا از روش ‌های دیگر که در ادامه گفته شده برای تست اصل بودن طلا استفاده کنید یا آن را نزد متخصص طلا ببرید. 

 

 | ساعت طلا | طلا قدیمی | طلا اصل | کد طلا | رنگ طلا

 

رنگ محصول را کنترل کنید

  

شما می‌توانید با کنترل رنگ، به اصل یا تقلبی بودن طلا پی ببرید. در این راه تشخیص ساعت طلا باید رنگ طلا را بعد از مدتی بررسی نمایید در صورتی که متوجه شدید که رنگ آن کدر است و رنگ اصلی آن از بین رفته است یقین پیدا کنید که طلای شما تقلبی است.

 

طلا را روی سطح سرامیکی بکشید

 

بسیاری از فلزات از ظاهری شبیه به طلا برخوردار می باشند. مثلا در بسیاری از موارد، فلز برنج را جایگزین طلا می‌ کنند. برای تشخیص طلا از برنج می ‌توانید آن را بر روی سطح سرامیکی بکشید. از آن جایی که طلا از بافتی نرم‌تر از برنج می باشد روی سطح مورد نظر ردی بر جای خواهد گذاشت.

 

تشخیص طلای اصل با یُد

 

اصل بودن طلا را با ید می توان بررسی کرد. روی سطح طلا کمی ید بکشید در صورتی که رد آن باقی ماند طلا تقلبی و بدل خواهد بود ولی اگر از بین رفت زیورآلات شما اصل می باشد.

 چنانچه یک قطره ید روی پلاتین بریزید و رد تیره از خود باقی گذارد، هر چه تیرگی بیشتر باشد پلاتین خالص تر است.

 

پماد سولفوریک

 

با پماد سولفوریک نقره را می توانید چک کنید. مقدار اندکی از پماد را روی زیورآلات خود بگذارید. اگر رد آبی به جا گذاشت یعنی سرویس نقره اصل است. این لکه به راحتی از سطح نقره پاک می شود.

 

تشخیص طلای اصل با یخ

 

طلا و نقره نسبت به سایر فلزات رسانش گرمایی بسیار قوی دارند. در صورتی که بر روی یک تکه یخ طلا و نقره ی خود را قرار دهید سرعت ذوب یخ بالا می رود به گونه ای که  فکر می کنید شی داغی را روی آن قرار داده اید بنابراین جهت تشخیص طلا و نقره اصل می توان از این روش استفاده کرد.

 

تشخیص طلا به وسیله ی سونوگرافی

 

صدا با سرعت های مختلف از داخل فلزات متفاوت عبور می کند. به وسیله ی سونوگرافی می توان مشخص نمود چه مدت زمانی برای عبور صدا از ماده طول می کشد.

 

تشخیص طلای اصل با گاز زدن

  

یکی از روش های قدیمی گاز گرفتن آن است.طلا یک فلز نرم بوده که می تواند به راحتی خم گردد. پس اگر زیورآلات طلا را به آرامی گاز بگیرید و با دقت نگاه کنید می توانید جای دندان های خود را به راحتی مشاهده کنید. هرچقدر عیار طلا بیشتر شود نرم تر خواهد بود و جای دندان شما بیشتر مشخص می شود.

 

آزمایش طلا و استوانه آب

  

یک استوانه مدرج براساس میلی متر یا سانتی متر مکعب را تا نیمه پر از آب می‌ کنیم و سپس سطح آب را ثبت می‌ کنیم .سپس طلا را درون استوانه می‌ ریزیم و دوباره سطح آب را یادداشت می‌ کنیم. سپس اندازه‌گیری ها را از هم کم می‌ کنیم تا تفاوت سطح آب ها به دست بیاید.

چگالی طلا برابر تقسیم جرم بر حجم آن . لذا جهت به دست آوردن چگالی طلای مورد نظر، لازم است تا در مرحله اول جرم طلا را با استفاده از وزنه به دست می آوریم و حجم طلا را نیز با استفاده از اختلاف تفاوت سطح آب به دست آورد. چگالی استاندارد طلا ۱۹.۳ است؛ البته این چگالی بسته به نوع طلای شما ممکن است که متفاوت باشد.

 

ساعت طلا | طلا خام | طلا تقلبی | طلا اصل | ساعت نقره |

 

چطور اصل بودن طلا را به‌کمک آب‌لیمو بررسی کنیم؟

 

تشخیص طلا با آب‌لیمو یک روش خانگی و قدیمی بوده که با آن می توان به راحتی به اصل یا تقلبی بودن طلا پی برد. متأسفانه این روزها اعتماد کردن خصوصاً پس از خرید محصولات گران ‌قیمتی مانند طلا سخت می باشد. البته بیشترین توصیه این است که از فروشندگان معتبر اقدام به خرید کنید تا خیالی آسوده داشته باشید؛ ولی برای اطمینان بیشتر می ‌توانید از روش‌های خانگی برای آزمایش اصل یا تقلبی بودن طلا استفاده کنید.

در روش تشخیص طلا با آبلیمو در ابتدا نیاز است که مقداری از آب ‌لیمو را درون ظرفی ریخته و  توجه داشته باشید که ظرف را متناسب با اندازه قطعه طلایی که قصد راستی آزمایی آن را دارید، انتخاب نمایید.

 

ظرفی که بیش‌ از اندازه بزرگ باشد منجر به استفاده زیاد و هدر رفتن آب‌ لیمو خواهد شد. ظرف کوچک هم مانع از تشخیص درست خواهد شد. پس از انتخاب ظرف مناسب لازم است تا برای تست طلا با آبلیمو مقدار مناسبی از آب‌لیمو را درون ظرف بریزید. برای تشخیص میزان درست می ‌توانید ابتدا قطعه طلا را درون ظرف قرار داده و سپس تا جایی که این قطعه تماماً در آب‌لیمو غرق شود، به ریختن آب‌لیمو درون ظرف ادامه دهید.

 

در قدم آخر تشخیص طلا با آبلیمو باید 5 دقیقه صبر کنید. البته در صورتی که قطعه طلا شما کمی بزرگ است، می ‌توانید تا 10 دقیقه این قطعه را درون آب ‌لیمو باقی بگذارید. در صورتی که پس از گذشت این زمان رنگ طلای شما تغییر نکرد یا سیاه‌ رنگ نشد، این قطعه اصل خواهد بود. در غیر این صورت و با تغییر رنگ یا سیاه شدن، قطعه فلزی شما صد درصد تقلبی بوده و از جنس طلا نمی باشد.

 

سخن پایانی

 

یکی از بزرگترین دغدغه های افراد در زمان خرید طلا و جواهرات تشخیص طلای اصل از تقلبی می باشد. طلا و جواهرات کالاهای گران قیمتی بوده که بررسی واقعی یا تقلبی بودن آن عاقلانه می باشد. برای اینکه آگاهی بیشتری از طلای واقعی و طلای تقلبی داشته باشیم می توانیم روش های مرسوم برای تشخیص طلای تقلبی از واقعی را بشناسیم. البته می دانیم که طلا و جواهرات با خلوص 100 درصد بی معناست و خلوص صد درصدی مخصوص عنصر طلاست.

 

بیشتر جواهرات موجود در بازار از ترکیب طلای خالص و فلزاتی که سختی و مقاومت بیشتری دارند ساخته می شوند فلزاتی مانند نقره، نیکل و مس. ارزش بالای فلز طلا باعث شده است که فضا برای سودجویی افرادی با طلای تقلبی فراهم شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت کافه طلا مراجعه نمایید.

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

ساعت طلا همانند جواهرات دیگر در بین مردم از جایگاه خاصی برخوردار است و خیلی از بانوان و آقایان تمایل به خرید آن دارند، برند های مختلفی در جهان وجود دارد به به تولید ساعت می پردازند اما از مهمترین و مشهورترین برندهای مطرح جهان رولکس و امگا است

ساعت یکی از اکسسوری های شیک و جذاب است که اغلب افرادی که به استایل خود اهمیت میدهند مخصوصا سخصیت های معروف سعی می کنند نمونه های برند آن را انتخاب کنند. از این میان ساعت طلا بسیار پرطرفدار است و ما در این مقاله به معرفی معروفترین ساعت های طلا می پردازیم

با توجه به افزایش روز افزون تقاضا برای خرید ساعت مچی در کشور و استفاده از این وسیله به عنوان اولین انتخاب برای هدیه دادن و با توجه به این که این محصولات تماما بدون جعبه عرضه می شوند نیاز به تولید جعبه با کیفیت برای این هدیه ماندگار بیش از پیش حس می شود.

استفاده از ساعت در میان بانوان و آقایان به عنوان یک اکسسوری جذاب بسیار پر طرف دار می باشد. برند های بسیار معروفی در ساخت ساعت ها در دنیا وجود دارد که برخی از این برند ها ساعت های جواهر و لوکس را تولید می کنند. ساعت جواهر که از طلا و سنگ های قیمتی و نگین های بسیار خاص ساخته می شود، به عنوان یکی از پر طرف دار ترین انواع ساعت شناخته می شود.

هر ساعت با هدف خاصی ساخته شده است. برای مناسبت های رسمی، سادگی حرف اول را می زند. یک ساعت ساده به سبک کلاسیک و بند چرمی مشکی، هرگونه اعتراضی را دفع می‌کند. اما برای کت و شلوارهای رسمی، ساعت هایی با بدنه ظریف و بند چرمی باریک و براق مناسب خواهند بود.

امروزه شرکت های تولید کننده ساعت بیشتر بر خطوط تولید ساعت زنانه تمرکز کرده اند و در حال حاضر بیشتر از همیشه ساعت های زنانه تولید می کنند. اما اگر قصد خرید ساعت مچی زنانه را دارید باز هم باید به نکاتی توجه کنید که در این مطلب به نکاتی اشاره کرده ایم که در خرید ساعت مچی زنانه باید به آنها توجه کنید.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد