تکنیک تشخیص جواهرات اصل از تقلبی
  • 2022-11-19

تکنیک تشخیص جواهرات اصل از تقلبی

امروزه فروش جواهرات تقلبی همواره در حال افزایش می باشد به گونه ای که بازار ان به طرز چشمگیری افزایش داشته است. معمولا جواهر بدل  به زیبایی جواهر اصل نیست. با این حال، چنین چیزی درست است؛ اگر ارزان بخرید، بیشتر خرید می کنید! ممکن است از ابتدا یک گردنبند الماس تقلبی بسیار زیبا به نظر برسد، اما بعد از مدتی قطعاً ترک ها نشان داده می شوند. در این مقاله قصد داریم  تکنیک های تشخیص جواهرات اصل از تقلبی را شرح دهیم . با ما همراه باشید.

 امروزه تعداد جواهرات تقلبی و فِیک با موج بالا و شدید مواجه است و شاید تشخیص آن از جواهرات اصل سخت باشد. طبق تحقیقات موجود 80% خانم ها خوشحال از این هستند که جواهرات فیک استفاده کرده‌ اند و دیگران متوجه این موضوع نمی شوند.

نکات برتر در مورد نحوه تشخیص جواهر

 

گول کالاهای خیلی خوب را نخورید!

 

در صورتی که قصد خرید چیزی را دارید که خیلی درست و بر وفق مراد به نظر برسد باید به آن شک کنید، اگر می دانید که چه چیزی به عنوان جواهر اصل با قیمت ارزان نشان داده می شود، نگاهی به اطراف بیندازید. دادن تخفیف های زیاد بسیار نادر است، لذا خودتان حدس بزنید اگر قیمت غیرطبیعی پایین به نظر می رسد، ممکن است جواهر بدل باشد. همیشه به غریزه خود اعتماد داشته باشید.چنانچه چیزی به نظر نادرست برسد، آن ها معمولاً به شما هشدار می دهند.

 

آیا فروشنده قابل اعتماد است؟

 

همیشه زمان خرید در سایت های حراج آنلاین یا هنگام مرور موارد دست دوم مراقب باشید. اگرچه معاملات خوبی باید انجام شود، اما این سایت ها تعدیل نمی شوند، بنابراین قبل از خرید  فروشنده و بازخورد وی را بررسی نمایید. بیشتر این سایت ها قابلیت بررسی دارند، لذا یک تحقیق کنید و ببینید آیا افراد دیگر تجربه خوب یا بدی با آنها داشته اند یا خیر. تولید تقلبی بیشتر از سمت فروشندگان ناشناس و گمنام رخ می دهد.

 

مواد سازنده

 

جواهرات تقلبی از مواد مشابه اصل تولید می گردند. در برخی موارد طلا سازان, طلای عیار پایین که از نظر ظاهری بسیار شبیه به طلا می باشد را با روکش طلا می پوشانند و با قیمتی برابر با ارزش واقعی طلای اصل به بازار وارد می کنند. قطعا این جواهرات بدل پس از مدت کوتاهی در اثر تماس مستقیم با پوست رو به تیرگی و کدر شدن می روند.

 

استحکام و طرز کار

 

به طرز کار طلا در زمان خرید طلا حتما توجه کنید. باید مطمئن شوید که زیور آلات مدنظر از نظر مقاومت از توان بالا و در مقابل سایش های طبیعی مستحکم برخوردار باشد. توجه کنید که  به چنگک نگین ها و قفل زنجیر باشد, قفل و بست ها را چند بار چک کنید تا مطمئن شوید هیچ گیری ندارند.

 

حک و نشانه گذاری

 

حتما نشانه ها و علامت های حک شده روی طلا را مشاهده کرده اید . این ها در واقع گویای عیار و خلوص طلای شما می باشند که نشان می دهد طلا چقدر اصل و چه میزان بدل است.

 

نحوه تشخیص جواهر

 

آهن ربا

 

در صورتی که  آهن ربا را در کنار قطعه طلا یا نقره قرار دهید متوجه می شوید که  طلا و نقره اصل هرگز خاصیت مغناطیسی از خود نشان نمی دهند .اگر چنین اتفاقی رخ نداد به اصل بودن طلای خود شک کنید . البته لازم است ذکر کنیم که برخی از فلزات متفرقه به مقدار فراوانی با طلای اصل آبکاری و روکش می گردند به اندازه ای که فلز زیرین آن قابل تشخیص نمی باشد در نهایت آهن ربا توانایی جذب فلز زیر را از سطح ضخیم آبکاری شده ندارد.

نکته اول: توجه داشته باشید که بعضی دیگر از فلزات هم جذب آهنربا نمی‌شوند؛ بنابراین فقط به یک روش برای تست اصل بودن طلا اکتفا نکنید.

نکته دوم: همچنین ممکن است مثلا زیورآلات موردنظر شما تماما از طلا ساخته شده باشد اما در آن فلزات دیگری با خاصیت آهن ‌ربایی آلیاژ شده باشد. به این صورت، طلا با اینکه اصل و واقعی است اما به آهن‌ربا جذب می ‌شود؛ لذا به نظر ما تست آهنربا چندان معتبر نخواهد بود و نمی ‌توان تنها به این روش بسنده کرد.

 

امکان ارجاع جواهر

 

امکان مرجوع کردن طلای خریداری شده برای فروشندگانی که جواهرات اصل می فروشند شدنی است و از این طریق اصل بودن محصولات خود را ثابت می کنند.

 

قیمت سنگ اصل و تقلبی

 

قیمت یکی از عوامل سریع که باید به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا یک جواهر تقلبی است یا خیر. سنگ های مصنوعی دارای ارزش کمتری اند و بنابراین ارزانتر از سنگ های قیمتی واقعی خواهند بود. این به این دلیل است که آن ها در آزمایشگاه ساخته می شوند و می توانند به صورت انبوه تولید می گردند، در صورتی که سنگ های واقعی از طبیعت برداشت می شوند. از آنجا که آن ها کمیاب و محدود می باشند، سنگ های واقعی هزینه بیشتری برای شما دارند.

 

لیبل کالا را چک کنید

 

بررسی لیبل یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص زیورآلات نقره اصل از تقلبی است. روی لیبل یا برچسب نقره اصل عبارت “ster” یا “sterling” نوشته شده که این عبارت خلوص نقره ۹۲/۵ درصد یا همان حدود را نشان می‌دهد.اغلب کالاهایی که از جنس نقره برای مصرف داخلی یا صادراتی تهیه می ‌شوند، استامپ استرلینگ یا ۹۲۵ را دارند. البته متاسفانه این نشان‌ها قابل‌ جعل هستند و دلیل محکمی برای اصل بودن نقره به‌حساب نمی‌آیند. اما یکی از نشانه‌های اصل بودن نقره هستند.

 

وزن سنگ‌ قیمتی اصل

 

درخشش سنگ های بدل از سنگ های اصلی بیشتر است زیرا سنگ های اصل و طبیعی در محیط خود کمی فرسایش پیدا می کنند. برای تشخیص سریع یک راه آسان دیگربررسی وزن سنگ می باشد. سنگ مصنوعی نسبت به سنگ اصلی چگالی بیشتری دارند پس سنگین تر خواهند بود. برای بررسی کافی ست که سنگ را در دست بگیرید.

 

تشخیص طلای اصل از روی کد طلا

 

همانطور که می دانید ساده‌ترین روش‌های چک کردن اصل یا بدل بودن طلا، چک کردن کد آن می باشد. عدد کد باید خوانا و واضح باشد. برای اینکه از ارزش و قیمت اصلی فلزی که خریداری می ‌کنید مطمئن شوید، یک ویرگول بعد از رقم دوم عدد حک شده روی آن بگذارید. عدد بدست آمده، درصد فلز استفاده شده در آن را نشان می ‌دهد. به طور مثال، اگر روی طلا عدد ۹۲۵ حک شده باشد، یعنی ۹۲.۵ درصد از طلای خالص ساخته شده است.

 

هر مصنوع طلا باید یا کد داشته باشد یا یک سری عدد به همراه حروف K، KT یا KP روی آن حک شده باشد. این اعداد و ارقام در واقع شناسنامه طلا هستند و ارزش و میزان طلای خالص موجود در آن را مشخص می‌کنند. اگر مصنوعی این اعداد و حروف را داشت، یعنی تماما از طلا ساخته شده و روکش و بدلی نیست.

کد مصنوعات طلا: ۳۷۵, ۵۰۰, ۵۸۳, ۵۸۵, ۷۵۰, ۹۱۶, ۹۵۸, ۹۹۹

کد مصنوعات نقره: ۸۰۰, ۸۳۰, ۸۷۵, ۹۲۵, ۹۶۰, ۹۹۹

کد مصنوعات پلاتین: ۸۵۰, ۹۰۰, ۹۵۰, ۹۹۹

نکته: توجه داشته باشید که بعضی از طلا‌های قدیمی فاقد کد هستند و این امر به معنی تقلبی بودن آن‌ها نیست. در چنین مواقعی یا از روش‌های دیگر که در ادامه نوشته‌ایم برای تست اصل بودن طلا استفاده کنید یا آن را نزد متخصص طلا ببرید.

 

تشخیص طلای اصل از بدل با کمک سرامیک

 

برای تشخیص طلای اصل تنها کافی است آن را روی سطح یک ظرف سرامیکی بدون لعاب بکشید. در صورتی که روی ظرف رد طلایی به جا مانده باشد، طلای شما اصل خواهد بود. چنانچه که رد به جا مانده طوسی یا سیاه باشد، یعنی از جنس نقره است. حواستان باشد که این کار باعث ایجاد خش روی سطح طلا خواهد شد.

نقره و طلای سفید ظاهرا شبیه هم می باشند و می‌ توان به جای طلا نقره را به مشتری ارائه کرد. اما توجه داشته باشید که نقره به مرور زمان تیره و سیاه خواهد شد و انعطاف‌ پذیری زیادی دارد. این در حالی است که طلای سفید چنین ویژگی  ندارد.

 

تشخیص طلای اصل از روی کد طلا

 

 

تشخیص طلای اصل از تقلبی با آمونیاک

 

آمونیاک سطح همه فلزات را تیره خواهد کرد تنها فلزی که چنین اتفاقی روی آن رخ نمی دهد  پلاتین می باشد. یعنی این ماده روی پلاتین اثری ندارد و می ‌توانید اصل یا فیک بودن طلای سفید را به این روش بررسی کنید. توجه داشته باشید تنها  برای تست طلای سفید از آمونیاک استفاده نمایید.

 

تست جواهرات با سرکه

برای این که متوجه شوید طلا واقعی و اصل می باشد، می توانید چند قطره سرکه داخل آن بریزید و صبر کنید. در صورتی که این قطرات سرکه تغییر رنگ دهند، یعنی طلای خالص دست شما نیست ولی در صورتی که  بدون تغییر بمانند و باعث درخشندگی بیشتر طلا شوند، یعنی طلای تان اصل می باشد.

انجام تست تنفس

یکی دیگر از راه های تشخیص جواهر اصل از تقلبی، این است که نفس خود را روی آن جواهر بیرون دهید. نفس کشیدن و بیرون دادن هوای گرم از داخل بدن به روی جواهر، یک تست بسیار عالی است. دقیقاً فرض کنید که می خواهید نفس خود را روی آینه حمام بیرون بدهید تا بخار کند. اگر دیدید که جواهر همانند آینه حمام بخار کرد و سریعاً بخار محو شد، یعنی جواهر اصل است اما اگر خیلی طول کشید تا بخار از بین برود، یعنی جواهر تقلبی است.

قرار دادن جواهر زیر چراغ uv

چراغ یو.وی برای تست جواهر استفاده می شود. وقتی که جواهر اصل را زیر این چراغ ها قرار دهید، متوجه درخشندگی رنگ آبی می شوید. البته شاید بعضی از آن ها اصل باشند اما چنین رنگ آبی را تولید نکنند. بهتر است که از روش‌ های دیگر هم استفاده کنید تا مطمئن شوید؛ به هر حال جواهر واقعی زیر نور یووی می درخشد‌.


مروارید

احتمالا روش های قدیمی تشخیص مروارید اصل از تقلبی را شنیده باشید.مثلا آن را روی زبان قرار دهید و آن را به پشت دندان ها بکشید شاید ساده به نظر برسد اما صحیح استمروارید های واقعی حس ریگ یا شن مانند ایجاد می کنند چون در واقع از همین جنس می باشند ولی  نمونه های تقلبی نرم تر بوده ولی در صورتی که  نمی خواهید آن را در دهان خود قرار دهید نگران نباشید ناخن دست خود را روی سطح ان بکشید می بایست همان حس و نتیجه را ببینید.به دنبال سطح خشن و ساینده بگردید به این صورت می توانید تشخیص دهید اصل است یا تقلبی.

یک روش دیگر توجه به دمای مروارید است قبل از تست دمای آن، دقت کنید که دست کس دیگری نباشد.مروارید را در دست بگیرید و ببینید چه حسی روی پوست شما ایجاد می کند.مروارید های واقعی باید برای چند ثانیه از پوست شما خنک تر باشند تا زمانی که به دمای بدن شما برسند و کمی گرم شوند

سخن پایانی

 

از جمله مسائلی که قبل از خرید طلا می بایست توجه کنید ،بررسی و تشخیص طلای اصل از بدل و تقلبی است. ممکن است برخی از فروشنده‌ها، طلای تقلبی را به جای اصل بفروشند. به‌طور مثال، نقره را به جای طلای سفید ارائه کنند یا مثلا طلایی که عیار کمتر از ۱۰ دارد را به عنوان طلای ۱۸ عیار بفروشند. بنابراین به موارد گفته شده قبل از خرید توجه نمایید.

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

پر ها نمادهای قدرتمندی هستند که برای نسل ها مورد استفاده قرار گرفته اند. اگرچه تعبیر آن با توجه به فرهنگ ها و سنت های خاص متفاوت است، اما پیوند معنوی قوی از این نماد ایجاد می شود. با هم، معنای پشت این نماد را که معمولاً در جواهرات، خالکوبی ها و لوازم جانبی مختلف یافت می شود، بررسی می کنیم.

انتخاب و خرید جواهرات روز دنیا برای عروس خانم های با سلیقه امروزی بسیار هیجان انگیر و حائز اهمیت است...استفاده از جواهرات مناسب برای شب عروسی تاثیر بسزایی در زیبایی و شکوه ظاهری عروس خانم های امروزی دارد.

- فهرست کامل ابزار برای زرگری، مهره سازی و ساخت جواهرات 1) سندان جواهر 2) انبردست 3) سیم برش 4) اره جواهرساز 5) فایل های دستی و فایل های سوزنی 6) ابزار تکمیل

جواهرات با انواع نگین ها زیبایی خیره کننده ای را به نمایش می گزارند. نگین های اصل مانند فیروزه، عقیق، و دیگر نگین ها برای تزیین جواهرات بکار می رود.

فصل پاییز یکی از فصل های زیبای سال است، افرادی که همواره به تیپ و استایل خود اهمیت می دهند سعی دارند پوشش و اکسسوری های خود از جمله جواهراتی که استفاده می کنند را مطابق با این فصل انتخاب نمایند، جواهرات متنوعی که الهام گرفته از میوه های پاییزی، برگ پاییزی و رنگ های پاییز است در این فصل مناسب هستند.

خانواده های سلطنتی ها طی سال های گذشته مجموعه وسیعی از تیارارهای پوشیده از الماس، گردنبندهای تزئین شده با یاقوت کبود را جمع آوری کرده اند که از زیبایی و جلای خاصی برخوردار هستند. برخی از قطعات زیبای جواهرات سلطنتی در طی لحظات قابل توجهی از تاریخ مثل نامزدی ها، عروسی ها و سایر جشن ها استفاده شده اند.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد