جواهرات سلطنتی
  • 2022-11-19

جواهرات سلطنتی

موزه جواهرات ملی یکی از زیباترین موزه های تهران است که بازدید از آن در برنامه گردشگری هر توریست خارجی وجود دارد. متاسفانه این موزه جذاب و خاص برای ایرانیان بسیار شناخته شده نیست و گردشگران خارجی استقبال بیشتری از بازدید آن می‌کنند.

به جواهراتی که خانواده های سلطتی از آن ها استفاده می کنند و گاها به عنوان میراث باقی می ماند، جواهرات سلطنتی گفته می شود. چیزی که در بین خانواده های سلطنتی بسیار جذاب و حائز اهمیت است، این واقعیت است که برخی از جواهرات سلطنتی توسط اعضای مختلف خانواده سلطنتی به اشتراک گذاشته می شوند یا به آن ها ارث می رسد.

 

این جواهرات گرانبها حتی در طول سال های طولانی مورد استفاده قرار گرفته و از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند. در هر کشوری مجموعه ای از این جواهرات وجود دارد که نسل به نسل منتقل شده است. البته جواهراتی هم در این بین وجود دارند که فقط برای فرد خاصی از خانواده سلطنتی ساخته شده اند و پس از آن به یادگار باقی مانده اند.

 

معمولا ظاهر جواهرات سلطنتی با جواهراتی که مردم عادی استفاده می کنند کمی متفاوت است. بر روی گردنبند و سرویس های سلطنتی از سنگ های قیمتی مثل الماس استفاده شده است. در تاریخ هر کشوری در بین خانواده سلطنتی از جواهرات گران بهایی استفاده می کردند که امروزه از آن ها به عنوان میراث نگهداری می شود. 

 

جواهرات سلطنتی ایران :

 

از بین تمام گنجینه های جهان، بسیاری از ارزشمندترین و چشمگیرترین جواهرات سلطنتی به مجموعه ملی ایران تعلق دارند. این مجموعه به جواهرات تاج شاهنشاهی ایران معروف است و شامل مجموعه ای از سنگ های قیمتی و جواهرات تاریخی است. این مجموعه باورنکردنی از الماس های متعدد، سنگ های قیمتی رنگی و مرواریدهایی است که بر روی سرویس ها ثابت بوده و یا به صورت آویز هستند.

 

همچنین زیور آلات تزئین شده با جواهرات باشکوه، تاج و تخت، تاج، تیارا، شمشیر، سپر و جواهرات پوشیدنی از جمله دستبند، گردنبند، سنجاق، آویز، انگشتر و گوشواره از انواع جواهرات هستند. تاج جواهرات ایران بسیار ارزشمند است و از این مجموعه برای تهیه پول ملی ایران به عنوان صندوق ذخیره استفاده می شود.

 

بسیاری از اقلام موجود در این مجموعه قرن ها پیش در زمان سلسله صفوی که از 1502 تا 1736 میلادی سلطنت می کردند به دست آمده است. نادرشاه در جمع آوری بیشتر جواهرات در طول فتوحات ایرانی خود بسیار مطرح است. از مهمترین دستاوردهای نادرشاه شامل الماس کوه نور ، الماس دریا نور و تخت طاووس است.

 

تاج سنگ های قیمتی از جواهرات سلطنتی ایران :

 

از اقلام معروف مجموعه جواهرات شاهنشاهی ایران می توان به تاج پهلوی، تاجی با 3380 الماس، 369 مروارید طبیعی و سنگ های قیمتی بزرگ زمرد و یاقوت کبود که برخی از آن ها 100 قیراطی هستند، اشاره کرد. تخت نادری از چوب ساخته شده، روکش آن از طلا و پر از جواهرات ساخته شده است. در این تخت انواع سنگ های قیمتی مثل یاقوت، الماس و زمرد به کار رفته است. این بنا از دوازده بخش ساخته شده است که می تواند از هم جدا شود و بازسازی شود تا شاه را در سفر خود همراهی کند.

 

گریت گلوب یک کره طلای خالص 35 کیلوگرمی طلای خالص است که با بیش از 51000 سنگ قیمتی از جمله دریاهای ساخته شده از زمرد و خاک که بیشتر از یاقوت و برخی از اسپینل ساخته شده است. کشورهایی از جمله ایران، انگلیس و فرانسه دارای الماس زیادی هستند.

 

شمشیر شاهنشاهی که به آن شمشیر شاهی نیز گفته می شود، به دلیل تزئینات زیبا و منجوق دار معروفیت جهانی دارد. شمشیر به طول 103 سانتیمتر از دسته ای به طرف دیگر تقریباً با 3000 سنگ قیمتی مختلف از جمله زمرد نادر، الماس، یاقوت و اسپینل پوشانده شده است. غلاف آن نیز به طرز چشمگیری با صدها جواهر و همچنین محافظ مطابق با آن پر شده است. بسیاری از جواهرات نفیس دیگر نیز به نمایش گذاشته شده است که بسیاری از آن ها در مراسم تاج گذاری استفاده شده است.

 

تاج سنگ های قیمتی از جواهرات سلطنتی ایران

 

الماس کوه نور از جواهرات سلطنتی :

 

الماس کوه و نور یا کوه نور توسط نادر شاه از طریق یکی از فتوحات پارسی اش بدست آمد؛ پس از ترور وی در سال 1747، این الماس با نام دریای نور هم شناخته می شود. این الماس تنها یکی از الماس های موجود در جهان است. گفته می شود که این جواهرات در معدن های کشور هند وجود دارند. کوه نور یک الماس صورتی کم رنگ بسیار نادر است که وزن آن تقریباً 182 قیراط است.

 

اعتقاد بر این است که دریای نور یکی از دو قطعه الماس بزرگتر است که در گذشته به نام الماس بزرگ سفره معروف بود و متعلق به شاه جهان شاه مغول فقید بود. اعتقاد بر این است که این قطعه از الماس نورالعین است، یک الماس صورتی 60 عیار که در حال حاضر در یک تیارای سلطنتی متعلق به مجموعه شاهنشاهی ایران دیده می شود.

 

هر کدام از این جواهرات سلطنتی مربوط به دوره ای از تاریخ است. گفته می شود که دریای نور هم در کنار کوه نور از الماس ها و جواهرات سلطنتی مهم هستند. گفته می شود که این جواهرات نسل ها و سلسله های مختلفی را طی کرده است. همچنین توسط غارت گران ربوده شده است اما هم اکنون در موزه ملی ایران نگه داری می شود.  

 

گنجینه ‌های موزه ملی جواهرات ایران

پس از کشمکش‌های بسیار بالاخره جواهرات سلطنتی ایران در دوران قاجاریه به آرامش رسیدند و جمع‌آوری و ضبط شدند. بسیاری از آنها توسط هنرمندان ایرانی در ساخت تاج‌ها و تخت‌های پادشاهی مورد استفاده قرار گرفتند و مقدار زیادی فیروزه نیشابور و مروارید خلیج فارس نیز به این خزانه اضافه شد.اگرچه تمامی سنگ‌ها و  جواهرات موجود در موزه ملی جواهرات ایران زیبایی خیره کننده‌ای دارند، اما تلفیق شدن برخی از آنها با هنر و ذوق ایرانیان زمان گذشته باعث شده تا بیشتر از جواهرات دیگر خود نمایی کنند. 

نکات بازدید از موزه ملی جواهرات

اکنون که با موزه جواهرات ملی ایران به طور کامل آشنا شده‌اید؛ خوب است برخی از نکات را به هنگام بازدید از این موزه دوست داشتنی بدانید، تا موزه گردی جذابی را تجربه کنید. برخی از این نکات شامل:

بد نیست بدانید که بازدید از این موزه ارزشمند فقط برای کسانی که بالای 12 سال سن دارند، مجاز است. از همین رو به هنگام خرید بلیط موزه، به این نکته توجه داشته باشید.

تا حد امکان از همراه داشتن وسایل‌های برقی نظیر دوربین یا لپ تاپ خودداری کنید. زیرا به هنگام ورود باید تمام وسایل خود را به صندوق موزه تحویل دهید، تا برای شما نگه داری کنند.

این مجموعه با ارزش، مجهز به بوفه و سرویس بهداشتی است. پس دیگر نیاز نیست با خودتان خوراکی یا آب آشامیدنی به همراه داشته باشید.

اگر می‌خواهید در مورد سرگذشت و تاریخچه جواهرات سلطنتی ایران بیشتر بدانید، از راهنمای موزه می‌توانید درخواست کنید که برای شما به طور کامل توضیح دهد

جواهرات سلطنتی ایران در طول تاریخ :

 

تاج از مهم ترین جواهرات سلطنتی به شمار می رود. در هر دوره ای از تاریخ تاج های متفاوتی استفاده می شده است. تاج کیانی در دوره فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. بعد از روی کار آمدن پهلوی دیگر از تاج کیانی استفاده نشد و تاج پهلوی ساخته شد. کره جواهرات از طلای ناب ساخته شده است. البته از جواهرات دیگری مثل یاقوت و الماس هم استفاده شده است.

 

این کره زیبایی منحصربفردی دارد و هم اکنون در ایران در معرض تماشای بازدیدکنندگان موزه ملی قرار دارد. جقه و تخت نادری در دوره رضا خان پهلوی بسیار استفاده می شد. طلا، الماس و زمرد زیادی بر روی آن ها به کار رفته است. در طول دوره های مختلف تاریخ، ملکه های ایران جواهرات زیادی داشته اند که به عنوان هدیه به آن ها تعلق گرفته است.

 

برخی از این جواهرات سلطنتی از بین رفته اند یا به کشورهای دیگری منتقل شده اند. البته در این بین تعدادی از جواهرات هم به موزه اهدا شده است. بسیاری از جواهرات پادشاهان ایران در کشمکش با کشورهای دیگر و در نهایت تسلیم شدن ایران، به دست کشورهای دیگر افتاده اند. البته در برخی موارد هم جواهراتی مثل دریای نور دوباره بازگردانده شده اند.  

 

از جواهرات سلطنتی چگونه استفاده می کردند

 

از جواهرات سلطنتی چگونه استفاده می کردند؟

 

گردنبند جواهرات سلطنتی از انواع سنگ های قیمتی ساخته شده است که به هنگام استفاده از آن ها لباس های متفاوتی باید استفاده می شدند. استفاده از جواهرات سلطنتی در مراسم های خاص مثل تاج گذاری، عروسی ها و سایر جشن ها انجام می شده است.  هماهنگ کردن رنگ لباس و جواهرات یکی از نکاتی است که باید رعایت می شد. در گذشته معمولا از لباس هایی با ظاهر بزرگ تر استفاده می کردند که به همین دلیل جواهرات ضخیم تر بیشتر مورد استقبال قرار می گرفته است.

 

در مواقعی که لباس های ظریف تر بودند، جواهرات نازک تری هم انتخاب می شدند. همانطور که گفته شد به هنگام استفاده از جواهرات سلطنتی به موارد زیادی توجه می شود. رنگ گردنبند باید در تضاد با رنگ لباس باشد، زیرا می تواند کنتراست روشن ایجاد کند. از این رو برای لباس های تک رنگ از جواهرات روشن تر و برای لباس هایی با رنگ های بیشتر از جواهرات تیره تر استفاده می شد.

 

البته رعایت این تناسب باید توسط ندیمه ها صورت می گرفت.گردنبندها با گوشواره یا دستبندهایی از همان رنگ یا بافت استفاده می شدند. به هر حال رعایت این تناسب بسیار مهم بوده است. حتی در مراسماتی مثل تاج گذاری لباس ها و جواهرات بانوان با لباس زوج شان هماهنگ بوده است.

 

معرفی موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی ایران گنجینه‌ای بی‌همتا از گرانبهاترین جواهرات دنیاست که در گذر سال‌ها و قرن‌ها توسط پادشاهان ایرانی جمع‌آوری شده است. پادشاهان و حاکمان ایرانی در گذشته سعی داشتند تا با استفاده از این جواهرات، شکوه و جلال بیشتری به فرمانروایی خود ببخشند. همین مساله باعث شد تا به مجموعه جواهرات سلطنتی به چشم نوعی پشتوانه و ذخیره خزانه مملکت نگاه شود.

در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی قسمت عمده‌ای از جواهرات به بانک ملی ایران منتقل شد تا به عنوان پشتوانه اسکناس و وثیقه بدهی دولت به بانک مورد استفاده قرار گیرد. با تاسیس بانک مرکزی ایران در سال ۱۳۳۹ این گنجینه به موزه جواهرات چهارراه استانبول منتقل شد و تحت حفاظت قرار گرفت.

نگهداری از جواهرات سلطنتی :

 

مجموعه جواهرات تاج شاهنشاهی ایران در خزانه داری جواهرات ملی واقع در داخل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در خیابان فردوسی تهران نگهداری و نمایش داده می شود. این نمایشگاه  جواهرات ایرانی بزرگترین مجموعه دولتی جواهرات جهان است که به نمایش گذاشته شده است.برای قرن ها جواهرات تاج در خزانه داری امپراتوری، دور از دید عموم نگه داری می شد اما به دلیل فرمان سلطنتی صادر شده توسط محمدرضا پهلوی شاه، بهترین قطعات برای دیدن عموم به نمایش گذاشته شد.

 

سلسله پهلوی آخرین نفری بود که از جواهرات تاج شاهنشاهی استفاده کرد و اگرچه در جریان انقلاب ایران در سال 1979 به غنیمت گرفته شد اما بیشتر این مجموعه  دست نخورده باقی مانده و امروز نیز در معرض نمایش قرار دارد. جواهرات سلطنتی هم بخشی از تاریخ ایران هستند که علاقمندان می توانند برای بازدید از آن ها مراجعه کنند.نگهداری از جواهرات سلطنتی در موزه ها انجام می شود. برای نگهداری و تمیز کردن آن ها افراد متخصص و کارشناسان متعددی به کار گرفته می شوند زیرا این جواهرات در واقع میراثی هستند که باید حفظ شوند. 

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

محصولات مرتبط

بیشتر

مقالات مرتبط

صدور شناسنامه جواهر اثبات کننده اصالت، کیفیت و اصل بودن آن است، درواقع وجود شناسنامه برای جواهرات قیمتی ضروری است که در آن پارامترهای مختلف مانند نام جواهر، وزن دقیق، قیمت، عکس و ... ثبت می شود.

از زمان های قدیم تا به امروز گرایش به جواهرات با ارزش و قیمتی در بین پادشاهان سلطنتی هر دوره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است، در طول تاریخ، پادشاهان ایران هرگاه از جنگهای خارجی و ناآرامی‌های داخلی فراغتی حاصل می‌نمودند، به تجمل و جمع‌آوری جواهرات می پرداختند.

امروزه به دلیل بالا رفتن نرخ اجناس، اغلب جامعه روی به خرید کالاهای مورد نیازشان در شبکه های اجتماعی و سایت های مختص به خرید و فروش می کنند، در این بین خرید و فروش جواهر دست دوم نیز مخاطبان زیادی دارد.

از منظر یک خریدار و با نگاهی غیر کارشناسانه، می‌توان گفت که تقریباً تمام طلا و جواهرات موجود در بازار، زیبا، فریبنده و اصل به‌نظر می‌رسند. بسیاری از آن‌ها دارای طرح‌های زیبا و درخشندگی خیره کننده‌ای هستند و همگی در زمانی‌که شخصی از آن‌ها استفاده می‌کند، زیبا و خاص به‌نظر می‌رسند.

اگر به دنبال مد و ستاره کردن انواع لباس با جواهرات مورد استفاده شخصی تان هستید بهتر است با ۱۰ روش برای ترکیب کردن جواهرات با لباس آشنا شوید.

قیمت بالا و ارزش جواهرات باعث شده توجه به تمامی نکات خرید جواهر اهمیت بالایی پیدا کند. در خرید جواهر باید به اصل بودن آن، نوع تراش سنگ های بکار رفته و قیمت دقیق آن توجه شود.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد