بررسی زیورآلات تیتانیوم و مقایسه آن با طلا
  • 2022-10-12

بررسی زیورآلات تیتانیوم و مقایسه آن با طلا

 امروزه افراد زیادی به خرید طلا و زیورآلات علاقمند می باشند. افراد برای خرید زیور آلات می بایست قبل از آن اطلاعات کاملی به دست آورید. در این میان چالش‌ها و سوالاتی برای مشتریان وجود دارد بنابراین باید همه ی این موارد را قبل از خرید توجه داشته باشید.

  تیتانیوم چیست؟

   زیورآلات تیتانیوم یکی از زیور آلات شناخته شده و محبوب میان افراد می باشد .همواره خرید و فروش این زیور آلات صورت می گیرد. ولی افرادی که تا بحال فلز تیتانیوم را از نزدیک ندیده‌اند می بایست چنین توصیف کرد که فلزی سفید-نقره ای رنگ می باشد، زیورآلات تیتانیوم همچون به زیورآلات نقره بوده و در سال ۱۷۹۰ میلادی شناخته شد ولی اولین استفاده از فلز تیتانیوم در صنعت سال‌ها بعد یعنی در اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ میلادی انجام شد.

 افراد بر این باورند که تیتانیوم بی‌ارزش است اما چنین چیزی نیست. تیتانیوم به علت چگالی بالا، مقاومت به خوردگی و استحکام مناسبی که نسبت به مواد دیگر مانند آلومینیوم، فولادها و سوپرآلیاژها داشته و در دسته فلزات گرانبها قرار می گیرد. فلزات ارزشمند و گرانبها فلزاتی می باشند که ضمن ارزش اقتصادی، ارزش صنعتی نیز داشته باشد. امروزه تیتانیوم در صنایع مختلف همچون صنعت ساخت طلا و جواهرات کاربرد دارد. صنعت هواپیماسازی بیشترین کاربرد تیتانیوم را به علت مقاومت بالا به خود اختصاص می دهد.

  طلای زرد چیست؟

 در صنعت جواهرسازی، طلا با رنگ زرد رایج‌ترین طلایی می باشد که همواره محبوبیت زیادی داشته است. طلای زرد از آلیاژ طلای خالص با نقره، روی و مس طراحی شده است. این نوع از طلا همرنگ فلز اصلی طلا می باشد ولی از نظر میزان خلوص تفاوت‌هایی با آن دارد.

 عیارهای مختلفی از طلای زرد در بازار وجود دارد که خالص‌ترین نوع آن 24 عیار است و مرسوم‌ ترین آن دارای عیار 18 است. این نکته را نیز در نظر بگیرید که هر چه عیار طلا بالاتر باشد، طلای شما نرم‌تر، خالص‌تر و میزان سختی آن کمتر است. طلای زرد نسبت به رنگ‌های دیگر طلا، خالص‌ترین نوع آن است و حساسیت کمتری را نسبت به سایر طلاها، ایجاد می‌کند. طلای زرد به علت رنگ زرد درخشانش و همچنین مقاومت بالایی که در برابر تیره و اکسید شدن دارد، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساخت جواهرات است.

 آیا تیتانیوم ارزش خرید دارد؟

 تیتانیوم فلزی است که مقاومت بالایی دارد ولی از نظر وزنی سبک بوده و به سادگی می ‌توان رنگ آن را تغییر داد. همچنین تیتانیوم حساسیت ‌زا نمی باشد و به این دلیل در ساخت زیورآلات کاربرد زیادی دارد. ضمن اینکه فلز برای بدن مفید می باشد.لذا بیشتر بازیکنان تنیس از دستبند های تیتانیوم استفاده می نمایند. تیتانیوم در برابر آسیب، در برابر گرما، اثرات عرق بدن، ضربات و فشار قدرت بدنی، بسیار مقاوم می باشد. لذا این فلز تیتانیوم ارزش خریدن دارد. چون فلزی محکم، براق و مقاوم در برابر خوردگی است.

 تفاوت طلا و تیتانیوم از نظر رنگ

 رنگ طبیعی طلا زرد می باشد ولی زمانی که زیورآلات طلا می خواهید تهیه کنید تنوع زیادی از نظر رنگ خواهید دید.علت این موضوع آن است که طلا هرگز به شکل طبیعی خود برای ساخت جواهرات کاربرد ندارد و همیشه در یک آلیاژ با حداقل یک یا چند فلز مختلف مخلوط می گردد. این موضوع جهت افزایش مقاومت طلا کاربرد دارد .لذا با توجه به این که طلا طبیعی را با فلزاتی مختلف مخلوط می ‌شوند، آلیاژ انتهایی می ‌تواند رنگ‌های مختلفی داشته باشد. از جهتی زیورآلات تیتانیوم معمولا در رنگ خاکستری متال یا نقره‌ای ارائه می گردد. این موضوع باعث شده تا یکی از مهم‌ترین تفاوت تیتانیوم و طلا در رنگ این دسته از متریال‌ها باشد.

 

  تیتانیوم چیست؟

 

  ویژگی های تیتانیوم و مقایسه آن با طلای سفید

 استحكام تیتانیوم 3 برابر فولاد است. 

 رنگ تيتانيوم سفيد خاكستری می باشد.

 تیتانیوم به هيچ عنوان ايجاد حساسيت در پوست نميكند. 

 سخت ترين فلز تیتانیوم می باشد.

 تیتانیوم در عين حال بسيار سبك است.

 با حرارت دادن آن و ايجاد اكسيد در تيتانيوم مي توان آن را به رنگ هاي دلخواه درآورد.

 تیتانیوم خاصیت ضد خش نيز دارد.

 اما اين رنگ كم عمق بوده و با خراشيدن از بين ميرود. بنابراين بايد از تيتانيوم رنگي بسيار مراقبت كرد.

 تيتانيوم ايجاد حساسيت نكرده اما برخي از آلياژهاي طلا حساسيت زا مي باشند.

 اندازه قطر طلاي سفيد را مي توان تغيير داد اما از آنجايي كه تيتانيوم را نميتوان لحيم كاري كرد ايجاد تغيير در اندازه آن نيز ميسر نمي باشد.

 تيتانيوم را مي توان به رنگ هاي گوناگون در آورد اما طلاي سفيد را نه.

  تيتانيوم ارزان قيمت تر از طلاي سفيد مي باشد.

 مدل‌های مختلف زیورآلات تیتانیوم شامل چه مواردی است؟

 زیورآلات تیتانیوم در انواع مختلف شامل دستبند، گردنبند و انگشتر است. زیورآلات تیتانیوم، مخصوصاً گردنبندهای تیتانیوم در میان مردم محبوبیت زیادی دارند. این فلز گرانبها از استحکام زیادی برخوردار می باشد و از این جهت مردم گردنبندها و دستبندهای تیتانیوم را برای استفاده‌های روزانه خود خریداری می ‌کنند. زیورآلات تیتانیوم برای سلبریتی ها هم محبوبیت دارد. مزیت این فلز این می باشد که با هزینه‌ های زیاد می‌ توان زیورآلات متنوع، زیبا و جذابی داشت.

 لازم به ذکر است دستبند های با جنس تیتانیوم برای سلامتی انسان مفید می باشند و مزایای زیادی دارند. پوشیدن دستبند های تیتانیوم نه تنها برای زیبایی، بلکه به علت خواص جالبی که برای سلامتی دارند، محبوب می باشند. با دانستن این خواص، دیگر تعجب نمی کنید که چرا بازیکنان تنیس اغلب از دستبند های تیتانیوم استفاده می کنند. تیتانیوم در برابر آسیب، در برابر گرما، اثرات آب نمک (عرق بدن)، فشار و قدرت بدنی و ضربات بسیار مقاوم است.

 خواص فیزیکی فلز تیتانیوم

 همانطور که می دانید فلز تیتانیوم از ویژگی های زیادی برخوردار می باشد . تیتانیوم به عنوان عنصری که از نظر فیزیولوژیکی بی اثر است. نسبت به استحکام وزن زیادی داشته و یک کاندید ایده آل و کاربردی می باشد که در آن مواد سبک وزن و در عین حال قوی، ضروری می باشند. مثلا تعویض مفصل و ایمپلنت های دندانی از این ماده زیاد استفاده می کنند. این فلز بسیار قوی بوده که از چگالی کم ۴.۵ گرم بر سانتی متر مکعب با نقطه ذوب و جوش بالا برخوردار می باشد.

 

 خواص فیزیکی فلز تیتانیوم

 

 نقطه ذوب فلز تیتانیوم بیش از ۱۶۵۰ درجه سانتیگراد یا ۳۰۰۰ درجه فارنهایت است. نقطه جوش تیتانیوم ۳۲۸۷ درجه سانتیگراد است. نقطه ذوب و جوش بالا، تیتانیوم را به فلزی بسیار مفید از نظر خواص نسوز بودن آن تبدیل می کند. همچنین یک فلز انعطاف پذیر است، به ویژه هنگامی که در یک محیط بدون اکسیژن قرار دارد. ظاهر خاکستری مایل به سفید براق آن را برای پوشش فلز یا نمایش در ساخت جواهرات نیز مفید می کند. علاوه بر این، دی اکسید تیتانیوم به شکل خالص، عملاً شفاف است، با ضریب شکست بالا، که پراکندگی نوری بالایی ایجاد می کند، بالاتر از الماس. تیتانیوم در مقایسه با فلزات دیگر از رسانایی حرارتی و الکتریکی نسبتاً کمی برخوردار است. هنگامی که تیتانیوم در شکل عنصری خود با دوترون بمباران می شود، می تواند به شدت رادیواکتیو شود.

 چرا تیتانیوم بهترین انتخاب برای ساخت جواهرات است؟

برای ساخت جواهرات زیبا از فلزات مختلفی استفاده می شود. طلا و نقره انتخاب های رایجی دارند ولی مدتی است که تیتانیوم، یکی از انتخاب های برتر مردان و زنان به شمار می رود.وقتی تیتانیوم را با فلزات سنتی مقایسه می نمایید، به دنبال پاسخ درستی هستید. تیتانیوم قوی ترین فلز کاربردی در ساخت جواهرات می باشد، ولی این علت اصلی انتخاب افراد نمی باشد. ظاهر جواهرات مهم بوده، لذا فلز استفاده شده می بایست ظاهر مورد نظر شما را ارائه نماید. تیتانیوم می تواند تعدادی رنگ متمایز، بدون رنگ آمیزی به خود بگیرد.

  رنگ از طریق یک فرآیند خاص به وجود می آورد که منجر به تغییر ساختاری در سطح فلز می گردد و باعث می شود با رنگ های دیگر دیده شود. تیتانیوم بسیار سبک بوده و در مواردی همچون حلقه های تیتانیومی، طبیعت سبک آن به این معنی است که می تواند بدون چرخش زیاد روی انگشت ثابت بماند. به دلیل سبکی بر روی دست در مورد دستبند های تیتانیوم، در فعالیت های ورزشی و روزانه راحت و با دوام می باشد. به طور کلی جواهرات تیتانیومی دارای نیکل می باشند، فلزی که اغلب مسئول تحریک پوست برخی افراد می باشند. تیتانیوم خالص کاملاً ضد حساسیت بوده و منجر به تحریک یا تغییر رنگ پوست نمی گردد. همچنین عرق کردن باعث نمی شود که فلز تغییر رنگ داده و باعث تحریک پوست شود، که این یکی دیگر از دلایل استفاده از آن در حین ورزش و فعالیت شدید است.

 سخن پایانی

 زیور آلاتی همچون نقره و طلای سفید برای خرید و مصرف کنندگان جواهرات محبوبیت بالایی دارد. بر حسب یک نظرسنجی صورت گرفته، مشخص شده است که 35٪ از مردم ذکر کرده اند که طلای سفید را به فلزات دیگر ترجیح می دهند و 17٪ عنوان کرده اند که نقره، جزء جواهرات مورد علاقه آن هاست. با وجود آنکه طلای سفید و نقره شبیه به هم می باشند ولی از چندین ویژگی متمایز همچون دوام، هزینه، نگهداری و ظرافت در رنگ خود می باشند.

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

همواره زیورآلات محبوب خانم ها است، انواع جنس در این اشیاء موجود است که هر فرد بنابر سلیقه خود می تواند انتخاب کنید؛ در این مقاله می خواهیم بدانیم تفاوت طلای سفید، نقره، استیل و تیتانیوم چه تفاوتی دارند.

برخی از طلافروشان قیمت واحد هر گرم طلا را روی فاکتور نمی نویسند و فقط وزن کل، عیار و قیمت کل را می نویسند. این باعث می‌شود همزمان متوجه نشوید که آیا طلافروشان در نهایت قیمت را همانطور که به شما گفته‌اند محاسبه کرده‌اند یا خیر. اما برای اینکه در هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید و از قبل بدانید که برای طلای مورد نظر خود چه قیمتی باید بپردازید، محاسبه قیمت طلا را برای شما در هنگام خرید گرد آوری کرده ایم.

به طلایی گفته می‌شود که یک بار ساخته شده، اما دوباره به کارخانه طلاسازی برگشت داده می‌شود تا در آنجا ذوب شود و دوباره به چرخه تولید بازگردد. بنابراین هر کالا یا محصولی از انگشتر و گردنبند گرفته تا شمش که در ساخت آن از طلا استفاده شده باشد را می‌توان ذوب و دوباره استفاده کرد و به همین خاطر، به عنوان طلای آب شده از آن یاد می‌شود

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد