فرق نگین اتمی با برلیان چیست؟
  • 2022-09-13

فرق نگین اتمی با برلیان چیست؟

استفاده از سنگ های قیمتی در جواهرسازی و ساخت اشیا تزیینی از دیر باز کاربرد فراوانی داشته و امروزه هم همین جریان ادامه دارد. انوع سنگ های قیمتی همچون: زمرد، سنگ برلیان، سنگ فیروزه، زمرد، عقیق، زبرجد از محبوب ترین کانی ها در جهان به شمار می آیند. جواهرات برلیان، زیبایی و ظرافت فوق العاده ای دارند. به لحاظ قیمت یک انگشتر مردانه با نگین برلیان بسیار با ارزش تر از انگشتر عقیق یا فیروزه است.

 

برخلاف تصور عموم مردم، برلیان نام یک سنگ نیست بلکه فقط به یک نوع تراش گفته می شود که ممکن است هر سنگی مانند : الماس، یاقوت، اسپینل و ... با این مدل تراش داده شود. بهترین تعریف برای فرق نگین اتمی با برلیان این است که می‌توان گفت برلیان یک سنگ طبیعی است، اما نگین اتمی ساخته دست بشر است.

 

سنگ‌های برلیان طی سال‌های طولانی، توسط زغال سنگ به وجود می‌آیند، اما نگین اتمی به دست انسان‌ها ساخته می‌شود. سنگ برلیان نور را بسیار خیره کننده بازتاب می کند در حالی که نگین اتمی دارای این ویژگی نیست. علاوه بر این برلیان در مقایسه با نگین‌های اتمی رنگی کدر و غیر شفاف دارد، اما نگین‌های اتمی شفاف بوده و طیف کامل رنگی منشور را با رنگ سفید پخش می کند.

 

-  به بیان دیگر برلیان به یک نوع تراش گفته می شود که دارای مشخصه زیر است.

وجوه یا سطح کوچک تراشیده شده بر سطح سنگ که به آن ها Facet گفته می شود. دارای اشکالی همچون مثلث، لوزی و یا کایت شکل باشند.

1- Crown یا تاج که قسمت بالایی سنگ است.

2- Pavilion یا در اصطلاح فارسی سندانچه که قسمت پایین سنگ را گویند.

3- حد فاصل بین Crown و Pavilion یا به بیانی دیگر صفحه ی جدا کننده ی این دو قسمت که به آن Girdle یا لبه فارسی می گویند.

 

*تفاوت نگین اتمی با برلیان در چیست؟

 

- برلیان:

 

سنگ برلیانس از تراش مخصوصی که به آن تراش سوئیسی گفته می شود بدست می آید. تراش سوئیسی برای انواع و اقسام سنگهای مختلف در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است. در تراش برلیان امروزه تلاش بر آن است که هرچه بیشتر از قبل جلوه های بصری سنگ الماس را به نمایش بگذارد و زوایا و نوع برش را به شکلی تنظیم کنند که نور وارد شده به سنگ الماس با صفحات بیشتری از سنگ برخورد کند و در انتها به چشم ما برسد

 

  برای دست پیدا کردن به این امر (بهتر کردن نوع تراش الماس ها)، دانشمندان موسسات بزرگ آمریکا و بلژیک همیشه  تلاش زیادی کرده اند و سال به سال استانداردهای جدیدی برای این کار ارائه می‌دهند و در اصل تراشندگان الماس چه کسانی که به روش سنتی مبادرت به تراش الماس می‌کند و چه کسانی که با دستگاههای پیشرفته این کار را انجام می‌دهند، باید پیرو این استاندارد باشند. 

برلیان اتمی وقتی روی کار سوار می شود، زیر کار مشخص است و اگر دستمان را زیر آن بگذاریم انعکاس نور ندارد اما برلیان طبیعی دارد. برلیان طبیعی از جنس کربن و برلیان اتمی از جنس اکسید زیر کونیوم است.

 

*بهترین تعریف برای فرق نگین اتمی با برلیان:

 

 همانگونه که در بالا هم اشاره شد، برلیان یک سنگ طبیعی است، اما نگین اتمی ساخت دست بشر است، اکثر الماس‌ها در دل خود  ماده ای دارند که به آن کربن می گویند، بنابراین زمانی که الماس خود را زیر ذره بین یا میکروسکوپ ببریم متوجه یک نقطه ی بسیار کوچک کربن و یا یک نقطه ی سفید بسیار کوچک شبیه پَر خواهیم شد که این حاکی از الماس بودن نگین ما است.

 

سنگ الماس این قدرت را دارد که بر روی سطوح شیشه ای خط بیاندازد بنابراین اگر نتوانستیم با نگینی که در دستمان است خطی روی سطح شیشه ای ایجاد کنیم،  احتمال دارد که این سنگ اصل نباشد و باید به آن مشکوک شد.

 

* انواع تراش برلیان:

 

تراش گرد، ماکیز، 8 تراش، 24 تراش، 48 تراش، تمام تراش، اشکی، باگت... وزن مخصوص برلیان 52/3 گرم بر سانتیمتر مکعب است.


- نگین هایی که بر اثر حرارت می سوزند: فیروزه، عقیق، زمرد، مروارید

- نگین هایی که بر اثر حرارت نمی سوزند: برلیان، یاقوت، زبرجد

 

* نگین اتمی چیست؟

 

قطعاً تا به حال  این سوال برایتان پیش آمده که چگونه یک برلیان اصل را تشخیص دهید؟ به طور معمول بر روی طلا، نگین هایی از جنس های مختلف به منظور تزیین و زیبایی محصولات استفاده می‌شود، یکی از انواع پر کاربرد سنگ های تزیینی در بازار طلای ایران برلیان است. اما آنچه که اهمیت دارد و برای تعدادی از افراد جای شبهه و سوال است این می باشد که فرق نگین اتمی با برلیان چیست ؟

 

*تشخیص برلیان اصل 

 

 برای تشخیص برلیان اصل از نگین اتمی روش های متفاوتی وجود دارد، متداول ترین و بهترین راهکارها  مواردی هستند که در زیر به آنها اشاره می کنیم با ما همراه باشید.

 

نگین اتمی| نگین برلیان

 

-تست آب:

 

 اکثر برلیان ها به دلیل چگالی بالا به زیر آب می رود و نگین های تقلبی و غیره اصل  روی آب می ماند، برای این منظور به راحتی می توانید طلای خریداری شده را درون یک لیوان آب گذاشته و از اصل بودن و یا اتمی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 

 -تست با ذره بین:

 

 اگر در خانه یک ذره بین و یا حتی یک عینک ته استکانی دارید، می‌توانید آن را انجام دهید. اکثر سنگ های برلیان یک زائده کوچک به نام کربن دارد که این قطعه به راحتی با چشم قابل دیدن نیست، شاید به وسیله ذره بین یا عینک ته استکانی بتوانید این قطعه را بر روی برلیان اصلی شناسایی کنید. البته باید  دقت داشته باشید، در خیلی از مواقع این تست کار سختی است که شاید نتوانید با انجام دادن ان به نتیجه برسید.

 

 *قیمت نگین برلیان اتمی:

 

یکی از اصلی ترین تفاوت های  نگین اتمی با برلیان در قیمت آنها است، سنگ های اتمی قیمت بسیار پایینی دارند که در مقابل، سنگ برلیان اصل ناچیز است. معمولاً برای خرید نگین اتمی هزینه کمتری از خریدار دریافت می شود و فقط وزن کار حساب خواهد شد.

 

 *فرق نگین اتمی با برلیانس:

 

 آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است اینکه  تمامی سنگهای استفاده شده به منظور تزیین طلا برلیان نیستند، در واقع  برخی افراد برای کم کردن هزینه‌ها از نگین اتمی استفاده می‌کنند، تا مشتری بیشتری داشته باشند. همچون دیگر سنگهای زینتی، قیمت‌ برلیانس به سایز و کیفیت و یک دستی آن بستگی دارد و البته به این موضوع مهم باید اشاره کرد که اندازه ی سنگ ها مبنای اصلی قیمت‌گذاری در بازار طلاست. به گونه‌ای که هر چه سنگ درشت تر باشد، ارزش بیشتری دارد و در نهایت  قیمت آن گرانتر خواهد بود. در زمان خرید دو راه عمده برای تشخیص برلیان اصل از نگین اتمی وجود دارد:

 

1- بازتاب نوری:

 

 همانگونه که اشاره شد، برلیان در مقایسه با نگین های اتمی دارای رنگی کدر و غیرشفاف است که بازتاب تیرهای نور را به چشم می رساند، اما نگین های اتمی شفاف بوده و طیف کامل رنگی منشور را با رنگ سفید بازتاب می‌هد.

 

 2- مقایسه سنگ مورد نظر با سنگ اتمی یا برلیان در حال خرید:

 

 راه حل بهتر دیگر برای سهولت تشخیص بین نگین اتمی و برلیان این است که می‌توان هنگام خرید انگشتر و گردنبند با نگین اتمی را همراه داشت و آن را با سنگ های مورد نظر خود مقایسه کرد، پس از مدتی  چشم ها بهترین قضاوت را برای تشخیص ارائه خواهند داد.

 

*فرق طلا و جواهر چیست:

 

فرق طلا و جواهر در این است که، در کار ساخته شده از طلا به هیچ وجه سنگ قیمتی به کار نمی رود ولی در جواهرات، سنگهای گرانبها بر روی کار ساخته شده، نصب می شوند. به جواهراتی که سنگ اتمی در آن به کار رفته جواهرات اتمی و جواهراتی که سنگ برلیان اصل در آن به کار رفته جواهرات اصل گفته می شود.

 

تشخیص نگین برلیان اصل

 

*تشخیص سنگ در طلا و جواهر:

 

یکی از دغدغه های مهم بسیاری از خریداران جواهر، اصل بودن سنگ آن است، به طور کلی  سنگ جواهر به ۳ دلیل ارزش پیدا می‌کند، زیبایی و درخشندگی، کمیابی و بادوام بودن،  سنگ برلیان که به گونه‌ای از الماس است، از نظر درخشش و دوام  بالاتر از دیگر سنگ هاست.

 

 از آنجایی که مدیریت خوبی از ابتدا اکتشافات روی آن انجام شده، بازار عرضه و تقاضای خوبی هم دارد. اما سنگ های زمرد و یاقوت کبود، کمیاب تر هستند و کیفیت بالای آنها ارزش زیادی دارد و باعث گرانبها شدن روز افزون، آنها می‌شود. اما تشخیص مرغوب بودن تمامی سنگها از عهده افراد عادی خارج است.

 

به عنوان نمونه: ممکن است ما انگشتر برلیان ای بخریم و فروشنده مبلغ زیادی بابت سنگ کار شده روی آن بگیرد، اما هنگام فروش متوجه شویم که برلیان بکار رفته در انگشتر نه تنها اصل نبوده، بلکه بسیار نامرغوب و بی کیفیت و همچنین خارج از استاندارد تراش برلیان است.

 

 *راه های خرید نگین اتمی و برلیان

 

هنگام خرید باید دقت کافی درباره ی قواعد خرید و فروش جواهرات و طلا داشت.

به صورت کلی در طبیعت 4 نوع سنگ قیمتی وجود دارد و تعداد زیادی از سنگ های نیمه قیمتی همانند: آمیتیس، سیترین، توپاژ و… که به کار گرفتن این سنگ ها روی طلا آن را به جواهر تبدیل می کند نیز در دسترس است. این که باید در زمان خرید جواهر، چه سنگی را در اولویت قرار داد. یا چگونه می توان مرغوب بودن سنگ را تشخیص داد، دغدغه ی بسیاری از خریداران جواهر است.

-  در کل سنگ جواهر به ۳ دلیل ارزش پیدا می کند.

1- کمیابی

2-  با دوام بودن

3-  زیبایی و درخشندگی

 

سنگ برلیان، گونه ای از الماس است و از نظر درخشش و دوام بالاتر از سنگ های دیگر قرار دارد و از آنجایی که از اولین اکتشاف مدیریت خوبی روی آن انجام شده، بازار عرضه و تقاضای مناسبی هم دارد. اما سنگ های زمرد و یاقوت کبود کمیاب تر است و کیفیت بالای آنها ارزش زیادی دارد و سبب گرانبها شدن روزافزون آنها می شود، ولی تشخیص مرغوب بودن تمامی سنگ ها بر عهده افرادی متخصص و کاردان است.

 

به عنوان مثال ممکن است انگشتر برلیانی خریداری کنیم که فروشنده مبلغ زیادی بابت سنگ کار شده روی آن بگیرد، اما در زمان فروش متوجه ی این موضوع شویم که برلیان به کار رفته در انگشتر به علت تراش بد و داشتن ناخالصی و… نامرغوب بوده و ارزش پول پرداختی ما را نداشته است.

 

برای اینکه از این مشکلات جلوگیری شود، تنها راهی که می ماند این است که از جواهر فروشی هایی خرید کنیم که معتبر هستند و جنس خریداری شده را ضمانت کنند. جواهر فروشی های معتبر هنگام فروش تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از پول پرداختی ما را کم می کنند، درصورتی که اگر فاکتور ما اعتباری نداشته باشد، در زمان فروش جواهر ممکن است ضرر زیادی به ما وارد گردد .

 

*انگشتر نگین اتمی چیست؟

 

انگشتر تک نگین اتمی  که به آن انگشتر سولیتر هم گفته می شود یک انگشتر طلا سفید است  که در بر گیرنده ی  سنگ بزرگی است و روی بازوهای آن با سنگ های کوچکتر پوشیده شده است. انگشتر طلا سفید تک نگین (سولیتر) می تواند هدیه ای مناسب برای دوشیزه ای که به آن علاقه دارید باشد .

 

*سولیتر چیست؟

 

به طور رایج، سولیتر به معنای انگشتر نامزدی با یک الماس یا کریستال است. اما می توان هر نوع حلقه ای با یک الماس را سولیتر نامید. زمانی که یک الماس با هر شکل و اندازه ای بر روی یک جواهر یا فلز و یا حلقه قرار گیرد، آن را سولیتر می نامند. بنابراین به طور مثال یک انگشتر سولیتر الماس در واقع یک تک کریستال است که بر روی حلقه ای قرار گرفته است.

 

یا به طور مثال یک گوشواره ی سولیتر به معنای یک سنگ کریستال بر روی یک جفت گوشواره است. همین قانون برای یک آویز گردن و یا یک گل سینه هم برقرار است. نام های دیگر انگشتر سولیتر الماس انگشتر تک سنگ، انگشتر یک الماسی و یا انگشتر تک الماس است.بیشترین استفاده در این زمینه استفاده از سنگ گرد یا round است. در واقع 53% از تمام حلقه های نامزدی این برش را دارند و علت انتخاب آن، این است که تراش های زاویه ای بر روی سنگ گرد دارای بیشترین برگشت نور و درخشش است.

 

تشخیص نگین طلا و جواهر

 

رنگ‌های مختلف سنگ برلیان

 

الماس‌ها از بی رنگ تا سیاه وجود دارند و ممکن است شفاف، نیمه شفاف و مات باشند. ولی بیشتر الماس‌هایی که به عنوان جواهر برلیان کاربرد دارد شفاف می ‌باشند. سنگ ‌های بی رنگ یا آبی کم رنگ ارزش بیشتری داشته و نادر هستند.بیشتر الماس‌های جواهری رنگ زرد روشن دارند. الماس ها به رنگ‌های قرمز، آبی، سبز، نارنجی، بنفش، زرد و سبز متمایل به زرد در طبیعت دیده شده اند.

بیشتر الماس‌های مصنوعی خاکستری یا قهوه‌ای در دو حالت شفاف یا مات در دسترس می باشند. ولی سنگ‌های مصنوعی با کیفیت بالا کاملا شبیه به سنگ‌های طبیعی بوده و تشخیص آن ها کمی دشوار است. رنگ الماس‌های مصنوعی ممکن است با قرار گرفتن در نورشدید یا در حرارت بالا تغییر کند.

تفاوت قیمت نگین اتمی و برلیان

نگین برلیان نگینی طبیعی بوده و از زغال سنگ در طی سال های طولانی و به دست آمده است. لذا ارزش بسیار بالایی دارد. در مقابل نگین اتمی ساخته دست بشر است و ارزش چندانی نخواهد داشت. با توجه به این توضیحات انتظار می رود که نگین های برلیان قیمت های بسیار بیشتری در بازار داشته باشند. قیمت نگین برلیان با افزایش سایز و اندازه آن افزایش خواهد یافت.

 

تفاوت نگین اتمی و برلیان از نظر ساخت

نگین­ های اتمی ساخته دست بشر بوده و رنگ شفافی دارند. این نوع زیورآلات می­ تواند جلوه خوبی به زیورآلات مختلف از جمله دستبند، انگشتر طلا و... بدهد و نسبتاً قیمت مناسب و صرفه می ­باشند. به همین دلیل بیشتر افرادی که قصد سرمایه گذاری روی طلا و جواهرات را ندارند و به ظاهر طلا اهمیت بیشتری می­ دهند، طلای نگین ­دار می خرند. برلیان نوع خاصی از تراش الماس است و منشا طبیعی دارد. جنس برلیان های طبیعی از مواد طبیعی چون کربن است. در واقع نگین ­های اتمی از سنگ ­های دست ­ساز ساخته می­شوند و این نکته اصلی در تفاوت نگین اتمی و برلیان است.

سخن پایانی

تشخیص نگین اتمی با برلیان قطعا برای افراد عادی کار راحتی نیست. در واقع درک تفاوت نگین اتمی و برلیان برای افراد عادی دشوار بوده و معمولا قادر به تشخیص این دو از یکدیگر نیستند. بنابراین بهتر است در مورد نحوه قیمت گذاری، خرید و شناسایی سنگ‌ های تزئینی و قیمتی از افراد خبره کمک بگیرید یا به مراکز فروش معتبر مراجعه نمایید. برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

 

 

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد